The Phone House – den känslan

isak  

Ponera att du lämnar in en telefon på lagning hos The Phone House. Du säger att du inte tror att de kan laga den, men undrar om de kan kolla på det. Du blir tillsagd att de ska skicka in telefonen till verkstaden och kolla om de kan laga den. Du bedyrar flera gånger att du har viktig information (runt 700 välordnade kontaktar med mängder av metadata, plus en välanvänd kalender och fett confade program) och att de därför inte ska rensa hårddisken.
Du säger att om de inte kan laga den vill du väldigt gärna ha tillbaka den för att se om du kan laga den själv. Det är ju trots allt bara en port som ska lödas och du har många vänner som kan sådant. Just den här modellen har många features som ingen annan telefon har, trots sin ålder. Ponera då att de tar emot den och du får reda på att du ska få en prisuppgift om två veckor innan de gör något med telefonen.
Ponera också att de ringer efter tre veckor och säger till dig att din telefon är “oreparerbar” och att det är helt omöjligt att få tillbaka den. Den är tydligen “skrotad”. De säger att den är för gammal och att du istället kan få köpa en nyare modell (som inte har något av det jag söker) för 1500 kronor. Dina protester om att detta knappast kan vara lagligt då du inte har skrivit under att du avsäger dig några rättigheter möts bara av ett “men du kan få den för 500 kronor istället”.
Den känslan. Tack The Phone House. Jag borde vetat bättre.