Trafiken blir en het fråga

isak  

Att den blir det tätt inpå valet är också intressant. Hanna Fridén argumenterar emot personbilstrafikens Tyrannosaurus Rex Slussen i Stockholm. Ett monster som borde dött för längesedan. På Yimby kan man läsa att moderaterna slutar kräva minst en parkeringsplats per byggd bostad (Ja, ni läste rätt). Vårt land är så sjukt att i den största av städer har vi ett krav om att man ska bygga minst en parkeringsplats i anslutning till varje bostad. Och sedan frågar man sig varför alla inte har bostäder. Har alla bilar är det ju lugnt. De skriver:

“Men samtidigt frågar vi i YIMBY – varför ens ha en norm? Varför ha ett krav på antal parkeringar, när vi inte har något krav på att det ska vara nära till kollektivtrafik? Varför ha just en p-norm men ingen lokal-norm, service-norm, skol-norm eller nära-till-mataffären-norm?”

Christopher Kullenberg skriver om en stad där det gått bättre, Tokyo. Där har man verkligen satsat på kollektivtrafiken, och se vad lyckat det är.
Jag vill passa på att länka till äldre stoff om kollektivtrafiken och dess påverkan på staden. Den absolut första läsningen är den framtidsinriktade artikeln från World Streets som subtilt frågar “Vad är din framtida drömstad? En stad med vägar på vägar på vägar eller en stad med fiffig kollektivtrafik som genomsyrar stadsmiljön?

Nästa är Erik Sandbloms artikel om parkeringar, som också ställer frågor om stadsvisioner. Erik tar upp parkeringsbebyggelse och avsaknad av den i stadsdelar som Östermalm och Manhattan, och pekar på hur Manhattan hade kunnat planeras efter parkeringar.

Kartan ovan visar hur Manhattan skulle se ut om man planerat för bilar från början och inte haft tunnelbana. De svarta rutorna skulle då tas upp av parkerade bilar.

Dessutom är planka.nus rapporter Trafikmaktordningen och Till varje pris väldigt läsvärda. Trafikmaktordningen är en rapport för ideologen. Den behandlar kort och gott synen på bilism, kollektivtrafik, cyklism och gående i vårt samhälle och den politik som förs. Trots att bilism är ett från grunden otroligt dålig koncept som är dåligt utvecklat och dåligt applicerat gynnas det ständigt på bekostnad av andra färdsätt. Till varje pris är en utmärkt rapport för personen som funderar på huruvida fri kollektivtrafik är bra för samhället eller inte. Den går igenom kostnaderna för att bevaka exemplarförsäljningen av kollektivtrafiksresande.
Nej, jag säger som Johannes Forssberg istället, riktiga liberaler cyklar istället.