Copyright och demokrati

isak  

Upphovsrätten är inte bara problematisk ur ett marknadsperspektiv. Upphovsrätten är också extremt  problematisk ur yttrandefrihetssynpunkt. Du får säga vad du vill, så länge som ingen kan stämma dig för det. Så ser dagens modell ut. När det är oklart vad man får stämma för blir det ännu svårare.
Nu senast är det Hitlerpariodierna som hotas. Nyckelscenen i Der Untergang, när Hitler blir sur för att han blir ägd på båda flankerna och tar ut ilskan över att förlusten är garanterad på alla sina högsta män, har parodiserats i absurdum genom att man subbat dialogen på roliga sätt. Men nu har Constantine Films fått nog och skickat krav till Youtube, som nu ligger under piskan och tar bort så många pariodier som de hittar.
Frågeställningar dyker upp som svampar på hösten. Är det så lätt för företag att censurera historiska, politiska och kulturella skildringar? BÖR de få göra det? Svaret är att eftersom det är parodier så bör det enligt amerikansk lag vara ett självklart fall av “fair use”, men det är ju onödigt av Google (som äger Youtube) att ta risken. Domstolar är ju faktiskt dyra och lagen är inte helt och hållet klar.
Det lustiga är att det har dykt upp en Hitlerparodi där Hitler klagar på censuren av Hitlerparodier. Ett fenomenalt hacktivistiskt sätt att bekämpa censur. Hitler själv håller en utmärkt monolog om parodier, fair use, yttrandefrihet, vad som händer när man censurerar parodier och Google’s makt och inställning till det här:

“I mean, they shouldn’t even be able to do this. Haven’t they ever heard of Fair Use? Title 17, U.S.C., Section 107? Parody is not an infringement of copyright! These bastards wouldn’t even have a case if this were brought up in court! But nobody uploading a video to Youtube has the money to defend themselves in a copyright infringement lawsuit! So we all have to just lie down and put up with this! Whatever happened to freedom of speech? Why are these fucking dinosaur old media corporation allowed to take that away? I mean, you’d this Youtube would stand up for this. They’re owned by Google, for christsakes. A billion dollar is pocket change for them! Aren’t they supposed to be all, “Don’t Be Evil”? But nooo… Instead of fighting for the rights of their users, they pander to the interests of these fucking idiot movie studios! Sure, it’s not Google’s fault that the takedown notice law is so broken and illconceived, but come on! I mean, they pulled out of China for shit like this. Google’s basically doing the same thing the British did in 1937:  They’re doing nothing while these fucking Nazis start destoying the world!”

Han påpekar också hur parodierna inte alls skadar rättighetsinnehavarna, utan snarare hjälper dem:

“Their movie’s been getting so much free publicity from this meme the past two years! Before people started making fun of this scene, there was only a few people outside of Germany who knew about Downfall! The movie got international attention because of the Youtube users’ hard work.”

Till sist avslutar han med orden:

“I thought we could have nice things on the internet. I thought we were free to make fun of Hitler on the internet. But I guess not. And nobody will care. Everyone’s gonna get upset about how  corporations can illegaly take down parodies. But tomorrow, they’ll forget all about it and watch cat videos. I fucking hate cats.”

Läs även Mathias Klangs “Slutet på Hitlerparodierna” och Cybernormers “När man inte längre får skratta åt Hitler…” och Duke Laws grafiska novell “Bound by law” som tar upp problemen med copyright som dokumentärfilmare stöter på. Den skildrar till exempel historien kring filmen “Eyes on the prize” om den amerikanska medborgarrättskampen för svarta. En film som de behövde dra tillbaka på grund av rättighetsproblem.